loading...

شِلفین

بازدید : 145
جمعه 21 شهريور 1399 زمان : 17:33

چگونه آزمون بدهيم؟

eg78_m1.png

نحوه آزمون دادن ما سر جلسه کنکور سرنوشت ما را تعيين مي کند و چگونگي آزمون دادن از بحث هاي بسيار حساس حيطه کنکور است. آزمون کنکور يا هر آزمون آزمايشي ديگري همانند يک بازي شطرنج 4 ساعته است بايد بداني که هر حرکتي که انجام ميدهي چه استراترژي نهفته است و بدون برنامه حرکت نکنيد هر آمادگي هم که داشته باشيد بايد آنرا در پاسخ برگ پياده کنيد. و اگر موفق به اين کار نشويد دانش شما ديگر به هيچ دردي نمي خورد. خوب آزمون دادن براي خودش يک مهارت و هنر است که بايد در آزمون هاي آزمايشي تمرين شود تا اين مهارت ملکه ذهنتان شود تا بتوانيد سر جلسه کنکور از آن استفاده کنيد. در اين مقاله مي خواهم يکسري مهارت ها و نکات خوب آزمون دادن را براي شما بيان کنم و همچنين تجربيات و نکات شخصي خودم را در دوران کنکور را هم برايتان شرح دهم پس خوب دقت کنيد سپس اين نکات و مهارت ها را در آزمون هاي آزمايشي بکار ببريد تا در کنکور خوب عمل کنيد.

براي موفقيت در کنکور، اولويت تلاشه خودش هست و از همه مهم تر منبعي هست که استفاده ميکنه، که حرف آخر از اين نظر عالي هست و بهترين منبع براي کنکور سراسري هست.

سطح علمي کافي

قبل از شرکت در آزمون آزمايشي شما بايد مباحث علمي آن آزمون را مطالعه کنيد. و از لحاظ علمي آماده باشيد تا بتوانيد مهارت آزمون دادن و تست زدن را در جلسه پياده کنيد مثل اين است که بخواهيد با اسلحه خالي از فشنگ تير اندازي کنيد که هيچ ثمري نخواهد داشت. شرکت در آزموني که براي آن مطالعه هدفمند نشده است باعث ايجاد عادت غلط مطالعاتي و تست زني مي شود شما چون مطالعه نداشتيد با انبوهي از سوالات نخوانده يا شک دار روبرو مي شويد که بيش از حد انتظار است و ممکن است شما تست ها را تصادفي بزنيد و امکان دارد که تبديل به عادت شود و حتي در آزمون هاي بعدي هم که مطالعه کافي داشته ايد از روي عادت سوالاتي که بلد هستيد هم شانسي بزنيد و نمره منفي بگيريد پس سعي کنيد در آزمون هاي آزمايشي با مطالعه هدفمند شرکت کنيد.

هدف گذاري درصد و زمان

قبل از آزمون دادن بايد کل اتفاقات آزمون را در نظر بگيريد و براي آن آماده باشد و براي دروس وقت و درصد تعيين کنيد. بدانيد که مثلاً فلان تايم چه بکنيد درواقع استراتژي آزمون در دستتان باشد و هوشمند عمل کنيد.

منظور از هدف گذاري درصد اين است که قبل از ورود به جلسه بايد بدانيد که کدام مباحث از دروس را جواب خواهيد داد و به کداميک تسلط داريد و به کداميک اصلاً تسلط نداريد. و با توجه به تسلط بر آنها و تجربتان براي هر درس يک درصد در نظر بگيريد و سعي کنيد سر جلسه به آن برسيد اگر توانستيد به درصد مورد نظر برسيد با اعتماد به نفس بيشتري مي توانيد به مسير خود ادامه دهيد. در مورد هدف گذاري زمان خدمتتان عرض کنم که براي هر درس بايد زماني را تعيين کنيد و سپس آن را بر روي ساعت خود تمرين کنيد . خيلي از بچه ها سر جلسه کنکور ضرب و تقسيم مي کنند که تا ساعت چند براي زيست شناسي وقت دارند . شما بايد آنقدر تمرين کرده باشيد و به هدف گذاري زماني خود تسلط داشته باشيد که بداينيد مثلاً ساعت 10 تا 10.45 مربوط به درس فيزيک شماست. در مورد چگونگي مديريت زمان بيشتر توضيح خواهم داد.

سوال سخت شما را آشفته نکند

مشکل خيلي از داوطلبان اين است که هنگام مواجه با يک سوال سخت دست و پاچه مي شوند که اين امر باعث خلل در آزمون دادن آن ها مي شوند. اين داوطلبان هنگام مواجهه با چنين سوالات سخت فکر مي کنند همه داوطلبان به اين سوالات پاسخ داده اند و فقط آنها هستند که نتوانسته اند پاسخ دهند و بايد به همه سوالات پاسخ صحيح بدهند. در حاليکه وقتي سوالات سخت است براي همه سخت است حتي دانش آموزان قوي که انتظار درصد بالا را دارند دست پاچه مي شوند و مي خواهند به بيشتر سوالات پاسخ دهند وقتي اين امکان ايجاد نمي شود تمرکز خود را از دست مي دهند. چه بسا آزمون نسبتاً دشوار بهتر از آسان است چون در اين آزمون سطح تراز درصدها بالا مي آيد و ارزش درصد ها بيشتر مي شود. بعضي از داوطلبان که در رشته هاي خوب قبول شده اند ممکن است يک يا دو درس را درصدي زير 40% هم زده باشند به عنوان مثال خود من درصد زبانم 30% بود پس حتي اگر هم يک درسي هم خوب پاسخ نداديد نگران نباشيد سعي کنيد با استراتژي خوب به ادامه سوالات پاسخ دهيد.

با حرف آخر، ديگه هيچ سوالي سخت نيست، چون اساتيد، به نحوي تدريس کردن که همه سوالات براي حرف آخريها، توسط الگو و نقشه راه پيش برند و موفق بشن.

خواندن تمامي سوالات دفترچه

حتي حتماً از داوطلبان هنگام خروج از حوضه امتحاني شنيده ايد که مي گويند من اصلاً وقت نکردم روي برخي سوالات را بخوانم ولي انگار آسان بود. من هميشه با داوطلبان مي گويم سر جلسه فقط بر روي يک چيز تمرکز کنيد. آن هم اين است که بتوانند تمام سوالات دفترچه را بخوانند و آنهايي را که بلد هستند جواب دهند و معلومات خود را به پاسخ برگ انتقال دهند ديگر به رتبه فکر نکنند فقط به آن يک مورد فکر کنند که البته براي اينکه که وقت کنيد تمام سوالات دفترچه را بخوانيد بايد راهکارهايي داشته باشيد که در ادامه به آن خواهم پرداخت.

هرگز هيچ درسي را حذف نکنيد و نگوييد سوالات آن درس را کلاً سر جلسه نخواهم خواهد خواند حتي اگر خيلي هم آماده نيستيد سعي کنيد قسمت هاي آسان آن درس را انتخاب کنيد و جواب دهيد. چرا که در هر درس حداقل 30% سوالات قابل حل مي باشند فقط در بعضي موارد آن هم تحت امر مشاور شايد بتوانيد اينکار را انجام دهيد. البته در مورد درس زمين شناسي استثنا وجود دراد چون در زير گروه يک ضريب صفر دارد و اگر کسي علاقه اي به رشته هاي ساير زيرگروه ها ندارد مي تواند آن را حذف کند و وقت آن را به گروه ديگر بدهد ولي اگر کسي به داروسازي علاقه دارد بايد اين درس را در حد امکان بزند البته حتي براي کساني که به داروسازي علاقه دارند و با مشکل وقت مواجه هستند مي توانند حتي نصف وقت زمين شناسي را به ساير دروس اختصاص دهند. و در اتايمي که براي زمين شناسي در نظر گرفته شده است به سوالات آسان پاسخ داده شود. پس در درجه اول به سوالات دروس ديگر پاسخ داده شود ولي سوالات آسان درس زمان را هم پاسخ دهيد .

مديريت زمان و تکنيک مواجه با تست ها

به قسمت مهم بحث رسيديم چگونه با تست ها مواجه شويم. همانطور که گفتم شما بايد داراي يک استراتزي مشخص براي مواجه با تست ها باشيد بدانيد چگونه و در چه تايمي پاسخ خواهيد داد. در برخورد با تست ها بايد اول تست هاي آسان را حل منيد و سپس سراغ تست هاي بعدي برويم. چرا که سوالات آسان و سخت هر دو امتياز يکسان دارند پس عقل حکم مي کند که اول به سراغ تست هاي آسان برويم. مثلاً در درس ادبيات سوالات سخت آرايه و زبان فارسي با سوالات لغت و قرابت معنابيي امتيازشان برابر است. بايد در تست هاي آموزشي و آزمون هاي آزمايشي تست شناسي خود را تقويت فرماييد. و بتوانيد ساده يا دشوار بودن و همچنين وقتگير بودن يا نبودن تست ها را تشخيص دهيد پس هميشه اين مهارت ها را تمرين کنيد.

شما هنگام حل تست ها با چند نوع تست روبرو خواهيد شد که براي هر کدام بايد روش جداگانه بکار ببريد. تست نوع 1: اين تست قابل حل و آسان بوده و شما مي توانيد آن را حل کنيد و سراغ تست هاي بعدي برويد. تست نوع 2: اين نوع تست ها را شما بلد هستيد و قابل حل است ولي وقتگير است پس کنار آن علامت ضربدر مي زنيد و از کنار آن رد مي شويد . تست نوع 3: اين نوع تست ها را شما تا به حال نديده ايد و اينها تست هايي با ايده هايي نو هستند و شما نمي دانيد وقتگير هستند يا نه پس در کنار آن علامت دايره زده و با اعتماد به نفس سراغ تست هاي بعدي برويد. تست نوع 4: اين تست ها سخت هستند و قادر به پاسخگويي به آنها نيستيد و کنار آن علامت منها زده و رد شويد. تست نوع 5: گاهي با وجود اينکه تشخيص مي دهيد آسان است ولي در هنگام حل در وسط آن گير مي کنيد. يا اينکه به جواب نهايي نمي رسيد. در کنار اين تيپ از سوالات علامت سوال مي گذاريد و رد مي شويد . سعي کنيد هر سوال را فقط يکبار رد کنيد اگر به جواب نرسيديد فقط رد کنيد و برويد. مهارت رها کردن خيلي مهم و سخت است. خود من در اوايل گاهي در جلسه روي برخي سوالات که راه حل را مي دانستم ولي به جواب نمي رسيدم زياد وقت تلف مي کردم و به جواب نمي رسيدم نتيجه اي جز استرس نداشت پس قدرت رها کردن هوشمندانه تست ها را در خود تقويت کنيد همچنين هيچ سوالي را نخوانده رد نکنيد چون ممکن است پس از چند سوال دشوار متوالي سوال آسان باشد. پس وقتي تمام تست هاي يک درس را خوانديم با صحنه اي مواجه مي شويم که يا تست هها را يا حل کرده ايم يا آنها را نشان دار کرده ايم.

قرار شد که زمان خاصي براي دروس را انتخاب کنبم . اين زمان ها بايد اندکي کمتر از زمان پيشنهاد شده باشد. مثلاً اگر براي درسي 20 دقيقه زمان تعيين شده شما 15 دقيقه تعيين کنيد البته با توجه يه سطح توانايي شما در دروس مختلف مي تواند متفاوت باشد پس شما با اين حساب شما در پايان دروس عمومي و اختصاصي وقت اضافي داريد. پس از رسيدن به پايان تست هاي هر درس شما با تست هاي جواب داده و علامت دار مواجه هستيد در اين زمان شما داراي وقت اضافي هستيد و اعتماد به نفس شما به دليل جواب دادن به تست هاي آسان اضافه شده است. شما در اين زمان بايد به سراغ درس بعدي برويد و به همان صورت تست ها را پاسخ دهيد شما در اين زمان تست هاي آسان و قابل حل را زده ايد حالا در وقت اضافه به سراغ تست هاي علامت دار برويد در وهله اول تست هاي ضربدر دار که وقتگير بودند را حل کنيد بعد تست هاي با علامت سوال که در وسط دچار مشکل شده ايد را حل کنيد و سعي کنيد که بفهميد که مشکل کجاست سپس تست هاي دايره دار که تا به حال نديده بوديد را حل کنيد و سوال تست هاي منفي دار نرويد آن براي شما نيستند چون بلد نيستيد و کنکور جاي تست هاي منفي دار نيست ولي اگر در وقت اضافه تمام تست هاي علامت دار را بررسي کرديد و وقت اضافي آورديد مي توانيد شانس خود را در حل سوالاتي که علامت منفي دارند امتحان کنيد شايد به جواب برسيد. از جواب ندادن به سوالات نترسيد. وقتي شما تستي را بخاطر سختي رها مي کنيد بدانيد که از يک تله احتمالي که طراح ممکن بود براي داوطلبان گذاشته بود فرار کرديد ممکن است خيلي از داوطلبان در اين تله بيافتند پس با اعتماد به نفس بالا جلو برويد. مطمئن باشيد که کار درست را مي کنيد. پاسخ ندادن بهتر از غلط جواب ندادن است. همچنين انرژي خود را براي همه بازه هاي زماني حفظ کنيد.

ترتيب دفترچه

اکثر مشاوران بر اين باورند که نبايد ترتيب دفترچه را بهم زد و آنها روانشناسي چيده شدهذاند. درست است که اينکار روانشناسي است و بعد از قسمت عمومي رياضي و بعد از قسمت حليات زيست شناسي قرار داده شده است. ولي به نظر شخصي خود من اگر با ترتيب دفترچه راحت نبوديد آن را عوض کنيد چون اجباري براي رعايت اين ترتيب وجود ندارد زيرا ويژگي هاي فردي اين افراد متفاوت است و ممکن است يک فرد با ترتيب دفترچه سازگار نباشيد ولي سعي کنيد اصول را رعايت کنيد. من خودم دروس عمومي را به ترتيب دفترچه ميزدم ولي در دروس اختصاصي اول زيست شناسي سپس شيمي بعد فيزيک و در آخر رياضي را حل مي کردم . اين را هم در طول آزمون هاي آزمايشي تمرين کرده بود و تسلط کافي داشتم و از آن راضي بودم. چون تصور مي کردم بعد از رياضي براي درس زيست شناسي کارايي ام کاهش مي يابد. ولي وقتي رياضي را در آخر حل مي کنم براي من مشکلي پيش نمي آيد. در کل خودتان وضعيت را بررسي کنيد و بهترين روش را پيدا کنيد.

سخن پاياني : اميدوارم اين مقاله براي شما مفيد واقع شده باشد و با مهارت هاي تست زني براي هر آزمون اشنا شده باشيد و بتوانيد آن ها را پياده کنيد. همه پيشرفت ها در خارج از منطقه راحتي انجام مي پذيرد پس از سخت تلاش کردن دست نکشيد.

البته الان بهترين فرصت براي کنکوري هاست که شروع بکنند و يک راه طوفاني رو با آموزش کنکور با روش هاي جديد حرف آخر پيش برند.

چگونه آزمون بدهيم؟

eg78_m1.png

نحوه آزمون دادن ما سر جلسه کنکور سرنوشت ما را تعيين مي کند و چگونگي آزمون دادن از بحث هاي بسيار حساس حيطه کنکور است. آزمون کنکور يا هر آزمون آزمايشي ديگري همانند يک بازي شطرنج 4 ساعته است بايد بداني که هر حرکتي که انجام ميدهي چه استراترژي نهفته است و بدون برنامه حرکت نکنيد هر آمادگي هم که داشته باشيد بايد آنرا در پاسخ برگ پياده کنيد. و اگر موفق به اين کار نشويد دانش شما ديگر به هيچ دردي نمي خورد. خوب آزمون دادن براي خودش يک مهارت و هنر است که بايد در آزمون هاي آزمايشي تمرين شود تا اين مهارت ملکه ذهنتان شود تا بتوانيد سر جلسه کنکور از آن استفاده کنيد. در اين مقاله مي خواهم يکسري مهارت ها و نکات خوب آزمون دادن را براي شما بيان کنم و همچنين تجربيات و نکات شخصي خودم را در دوران کنکور را هم برايتان شرح دهم پس خوب دقت کنيد سپس اين نکات و مهارت ها را در آزمون هاي آزمايشي بکار ببريد تا در کنکور خوب عمل کنيد.

براي موفقيت در کنکور، اولويت تلاشه خودش هست و از همه مهم تر منبعي هست که استفاده ميکنه، که حرف آخر از اين نظر عالي هست و بهترين منبع براي کنکور سراسري هست.

سطح علمي کافي

قبل از شرکت در آزمون آزمايشي شما بايد مباحث علمي آن آزمون را مطالعه کنيد. و از لحاظ علمي آماده باشيد تا بتوانيد مهارت آزمون دادن و تست زدن را در جلسه پياده کنيد مثل اين است که بخواهيد با اسلحه خالي از فشنگ تير اندازي کنيد که هيچ ثمري نخواهد داشت. شرکت در آزموني که براي آن مطالعه هدفمند نشده است باعث ايجاد عادت غلط مطالعاتي و تست زني مي شود شما چون مطالعه نداشتيد با انبوهي از سوالات نخوانده يا شک دار روبرو مي شويد که بيش از حد انتظار است و ممکن است شما تست ها را تصادفي بزنيد و امکان دارد که تبديل به عادت شود و حتي در آزمون هاي بعدي هم که مطالعه کافي داشته ايد از روي عادت سوالاتي که بلد هستيد هم شانسي بزنيد و نمره منفي بگيريد پس سعي کنيد در آزمون هاي آزمايشي با مطالعه هدفمند شرکت کنيد.

هدف گذاري درصد و زمان

قبل از آزمون دادن بايد کل اتفاقات آزمون را در نظر بگيريد و براي آن آماده باشد و براي دروس وقت و درصد تعيين کنيد. بدانيد که مثلاً فلان تايم چه بکنيد درواقع استراتژي آزمون در دستتان باشد و هوشمند عمل کنيد.

منظور از هدف گذاري درصد اين است که قبل از ورود به جلسه بايد بدانيد که کدام مباحث از دروس را جواب خواهيد داد و به کداميک تسلط داريد و به کداميک اصلاً تسلط نداريد. و با توجه به تسلط بر آنها و تجربتان براي هر درس يک درصد در نظر بگيريد و سعي کنيد سر جلسه به آن برسيد اگر توانستيد به درصد مورد نظر برسيد با اعتماد به نفس بيشتري مي توانيد به مسير خود ادامه دهيد. در مورد هدف گذاري زمان خدمتتان عرض کنم که براي هر درس بايد زماني را تعيين کنيد و سپس آن را بر روي ساعت خود تمرين کنيد . خيلي از بچه ها سر جلسه کنکور ضرب و تقسيم مي کنند که تا ساعت چند براي زيست شناسي وقت دارند . شما بايد آنقدر تمرين کرده باشيد و به هدف گذاري زماني خود تسلط داشته باشيد که بداينيد مثلاً ساعت 10 تا 10.45 مربوط به درس فيزيک شماست. در مورد چگونگي مديريت زمان بيشتر توضيح خواهم داد.

سوال سخت شما را آشفته نکند

مشکل خيلي از داوطلبان اين است که هنگام مواجه با يک سوال سخت دست و پاچه مي شوند که اين امر باعث خلل در آزمون دادن آن ها مي شوند. اين داوطلبان هنگام مواجهه با چنين سوالات سخت فکر مي کنند همه داوطلبان به اين سوالات پاسخ داده اند و فقط آنها هستند که نتوانسته اند پاسخ دهند و بايد به همه سوالات پاسخ صحيح بدهند. در حاليکه وقتي سوالات سخت است براي همه سخت است حتي دانش آموزان قوي که انتظار درصد بالا را دارند دست پاچه مي شوند و مي خواهند به بيشتر سوالات پاسخ دهند وقتي اين امکان ايجاد نمي شود تمرکز خود را از دست مي دهند. چه بسا آزمون نسبتاً دشوار بهتر از آسان است چون در اين آزمون سطح تراز درصدها بالا مي آيد و ارزش درصد ها بيشتر مي شود. بعضي از داوطلبان که در رشته هاي خوب قبول شده اند ممکن است يک يا دو درس را درصدي زير 40% هم زده باشند به عنوان مثال خود من درصد زبانم 30% بود پس حتي اگر هم يک درسي هم خوب پاسخ نداديد نگران نباشيد سعي کنيد با استراتژي خوب به ادامه سوالات پاسخ دهيد.

با حرف آخر، ديگه هيچ سوالي سخت نيست، چون اساتيد، به نحوي تدريس کردن که همه سوالات براي حرف آخريها، توسط الگو و نقشه راه پيش برند و موفق بشن.

خواندن تمامي سوالات دفترچه

حتي حتماً از داوطلبان هنگام خروج از حوضه امتحاني شنيده ايد که مي گويند من اصلاً وقت نکردم روي برخي سوالات را بخوانم ولي انگار آسان بود. من هميشه با داوطلبان مي گويم سر جلسه فقط بر روي يک چيز تمرکز کنيد. آن هم اين است که بتوانند تمام سوالات دفترچه را بخوانند و آنهايي را که بلد هستند جواب دهند و معلومات خود را به پاسخ برگ انتقال دهند ديگر به رتبه فکر نکنند فقط به آن يک مورد فکر کنند که البته براي اينکه که وقت کنيد تمام سوالات دفترچه را بخوانيد بايد راهکارهايي داشته باشيد که در ادامه به آن خواهم پرداخت.

هرگز هيچ درسي را حذف نکنيد و نگوييد سوالات آن درس را کلاً سر جلسه نخواهم خواهد خواند حتي اگر خيلي هم آماده نيستيد سعي کنيد قسمت هاي آسان آن درس را انتخاب کنيد و جواب دهيد. چرا که در هر درس حداقل 30% سوالات قابل حل مي باشند فقط در بعضي موارد آن هم تحت امر مشاور شايد بتوانيد اينکار را انجام دهيد. البته در مورد درس زمين شناسي استثنا وجود دراد چون در زير گروه يک ضريب صفر دارد و اگر کسي علاقه اي به رشته هاي ساير زيرگروه ها ندارد مي تواند آن را حذف کند و وقت آن را به گروه ديگر بدهد ولي اگر کسي به داروسازي علاقه دارد بايد اين درس را در حد امکان بزند البته حتي براي کساني که به داروسازي علاقه دارند و با مشکل وقت مواجه هستند مي توانند حتي نصف وقت زمين شناسي را به ساير دروس اختصاص دهند. و در اتايمي که براي زمين شناسي در نظر گرفته شده است به سوالات آسان پاسخ داده شود. پس در درجه اول به سوالات دروس ديگر پاسخ داده شود ولي سوالات آسان درس زمان را هم پاسخ دهيد .

مديريت زمان و تکنيک مواجه با تست ها

به قسمت مهم بحث رسيديم چگونه با تست ها مواجه شويم. همانطور که گفتم شما بايد داراي يک استراتزي مشخص براي مواجه با تست ها باشيد بدانيد چگونه و در چه تايمي پاسخ خواهيد داد. در برخورد با تست ها بايد اول تست هاي آسان را حل منيد و سپس سراغ تست هاي بعدي برويم. چرا که سوالات آسان و سخت هر دو امتياز يکسان دارند پس عقل حکم مي کند که اول به سراغ تست هاي آسان برويم. مثلاً در درس ادبيات سوالات سخت آرايه و زبان فارسي با سوالات لغت و قرابت معنابيي امتيازشان برابر است. بايد در تست هاي آموزشي و آزمون هاي آزمايشي تست شناسي خود را تقويت فرماييد. و بتوانيد ساده يا دشوار بودن و همچنين وقتگير بودن يا نبودن تست ها را تشخيص دهيد پس هميشه اين مهارت ها را تمرين کنيد.

شما هنگام حل تست ها با چند نوع تست روبرو خواهيد شد که براي هر کدام بايد روش جداگانه بکار ببريد. تست نوع 1: اين تست قابل حل و آسان بوده و شما مي توانيد آن را حل کنيد و سراغ تست هاي بعدي برويد. تست نوع 2: اين نوع تست ها را شما بلد هستيد و قابل حل است ولي وقتگير است پس کنار آن علامت ضربدر مي زنيد و از کنار آن رد مي شويد . تست نوع 3: اين نوع تست ها را شما تا به حال نديده ايد و اينها تست هايي با ايده هايي نو هستند و شما نمي دانيد وقتگير هستند يا نه پس در کنار آن علامت دايره زده و با اعتماد به نفس سراغ تست هاي بعدي برويد. تست نوع 4: اين تست ها سخت هستند و قادر به پاسخگويي به آنها نيستيد و کنار آن علامت منها زده و رد شويد. تست نوع 5: گاهي با وجود اينکه تشخيص مي دهيد آسان است ولي در هنگام حل در وسط آن گير مي کنيد. يا اينکه به جواب نهايي نمي رسيد. در کنار اين تيپ از سوالات علامت سوال مي گذاريد و رد مي شويد . سعي کنيد هر سوال را فقط يکبار رد کنيد اگر به جواب نرسيديد فقط رد کنيد و برويد. مهارت رها کردن خيلي مهم و سخت است. خود من در اوايل گاهي در جلسه روي برخي سوالات که راه حل را مي دانستم ولي به جواب نمي رسيدم زياد وقت تلف مي کردم و به جواب نمي رسيدم نتيجه اي جز استرس نداشت پس قدرت رها کردن هوشمندانه تست ها را در خود تقويت کنيد همچنين هيچ سوالي را نخوانده رد نکنيد چون ممکن است پس از چند سوال دشوار متوالي سوال آسان باشد. پس وقتي تمام تست هاي يک درس را خوانديم با صحنه اي مواجه مي شويم که يا تست هها را يا حل کرده ايم يا آنها را نشان دار کرده ايم.

قرار شد که زمان خاصي براي دروس را انتخاب کنبم . اين زمان ها بايد اندکي کمتر از زمان پيشنهاد شده باشد. مثلاً اگر براي درسي 20 دقيقه زمان تعيين شده شما 15 دقيقه تعيين کنيد البته با توجه يه سطح توانايي شما در دروس مختلف مي تواند متفاوت باشد پس شما با اين حساب شما در پايان دروس عمومي و اختصاصي وقت اضافي داريد. پس از رسيدن به پايان تست هاي هر درس شما با تست هاي جواب داده و علامت دار مواجه هستيد در اين زمان شما داراي وقت اضافي هستيد و اعتماد به نفس شما به دليل جواب دادن به تست هاي آسان اضافه شده است. شما در اين زمان بايد به سراغ درس بعدي برويد و به همان صورت تست ها را پاسخ دهيد شما در اين زمان تست هاي آسان و قابل حل را زده ايد حالا در وقت اضافه به سراغ تست هاي علامت دار برويد در وهله اول تست هاي ضربدر دار که وقتگير بودند را حل کنيد بعد تست هاي با علامت سوال که در وسط دچار مشکل شده ايد را حل کنيد و سعي کنيد که بفهميد که مشکل کجاست سپس تست هاي دايره دار که تا به حال نديده بوديد را حل کنيد و سوال تست هاي منفي دار نرويد آن براي شما نيستند چون بلد نيستيد و کنکور جاي تست هاي منفي دار نيست ولي اگر در وقت اضافه تمام تست هاي علامت دار را بررسي کرديد و وقت اضافي آورديد مي توانيد شانس خود را در حل سوالاتي که علامت منفي دارند امتحان کنيد شايد به جواب برسيد. از جواب ندادن به سوالات نترسيد. وقتي شما تستي را بخاطر سختي رها مي کنيد بدانيد که از يک تله احتمالي که طراح ممکن بود براي داوطلبان گذاشته بود فرار کرديد ممکن است خيلي از داوطلبان در اين تله بيافتند پس با اعتماد به نفس بالا جلو برويد. مطمئن باشيد که کار درست را مي کنيد. پاسخ ندادن بهتر از غلط جواب ندادن است. همچنين انرژي خود را براي همه بازه هاي زماني حفظ کنيد.

ترتيب دفترچه

اکثر مشاوران بر اين باورند که نبايد ترتيب دفترچه را بهم زد و آنها روانشناسي چيده شدهذاند. درست است که اينکار روانشناسي است و بعد از قسمت عمومي رياضي و بعد از قسمت حليات زيست شناسي قرار داده شده است. ولي به نظر شخصي خود من اگر با ترتيب دفترچه راحت نبوديد آن را عوض کنيد چون اجباري براي رعايت اين ترتيب وجود ندارد زيرا ويژگي هاي فردي اين افراد متفاوت است و ممکن است يک فرد با ترتيب دفترچه سازگار نباشيد ولي سعي کنيد اصول را رعايت کنيد. من خودم دروس عمومي را به ترتيب دفترچه ميزدم ولي در دروس اختصاصي اول زيست شناسي سپس شيمي بعد فيزيک و در آخر رياضي را حل مي کردم . اين را هم در طول آزمون هاي آزمايشي تمرين کرده بود و تسلط کافي داشتم و از آن راضي بودم. چون تصور مي کردم بعد از رياضي براي درس زيست شناسي کارايي ام کاهش مي يابد. ولي وقتي رياضي را در آخر حل مي کنم براي من مشکلي پيش نمي آيد. در کل خودتان وضعيت را بررسي کنيد و بهترين روش را پيدا کنيد.

سخن پاياني : اميدوارم اين مقاله براي شما مفيد واقع شده باشد و با مهارت هاي تست زني براي هر آزمون اشنا شده باشيد و بتوانيد آن ها را پياده کنيد. همه پيشرفت ها در خارج از منطقه راحتي انجام مي پذيرد پس از سخت تلاش کردن دست نکشيد.

البته الان بهترين فرصت براي کنکوري هاست که شروع بکنند و يک راه طوفاني رو با آموزش کنکور با روش هاي جديد حرف آخر پيش برند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 122
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 166
  • بازدید ماه : 196
  • بازدید سال : 248
  • بازدید کلی : 4197
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی